Tietosuojakäytäntö
Tämä on PsykoLab Oy:n henkilötietolain (10 ja 24 §) ja EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen (GDPR) mukainen rekisteri- ja tietosuojaseloste.
Laadittu 15.5.2024 – päivitetty 11.8.2025.
Rekisterinpitäjä
PsykoLab Oy, PL 91, 00391 Helsinki
info@psykolab.fi
p. +358 (0) 600 414 101
Rekisteristä vastaava yhteyshenkilö
Tommi Korkala, tommi.korkala@psykolab.fi
Rekisterin nimi
PsykoLab Oy:n asiakasrekisteri
Oikeusperuste ja henkilötietojen käsittelyn tarkoitus
EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen mukainen oikeusperuste henkilötietojen käsittelylle on potilassuhde ja potilaan antama suostumus. Potilastietojen käsittely perustuu lakiin ja potilaan lupaan käsitellä annettuja tietoja.
Henkilötietojen käsittelyn tarkoitus on:
-
Yhteydenpito potilaisiin ja hoidon kannalta välttämättömiin tahoihin
-
Palvelun tuottaminen, kehittäminen ja asiakaspalvelu
-
Laskutus ja maksujen käsittely
-
Lakisääteisten velvoitteiden täyttäminen (esim. potilasasiakirjojen ylläpito)
Tietoja ei käytetä automatisoituun päätöksentekoon tai profilointiin.
Rekisterin tietosisältö
Rekisteriin tallennettavia tietoja voivat olla:
-
Henkilön nimi
-
Henkilötunnus
-
Yhteystiedot (puhelinnumero, sähköpostiosoite, osoite)
-
Aikatiedot ja ajanvaraustiedot
-
Käyntikirjaukset ja terveystiedot
-
Lausuntojen ja tutkimusten tiedot
-
Alaikäisen tapauksessa huoltajan tai muun laillisen edustajan tiedot
-
Laskutustiedot ja maksutiedot
-
Muut potilassuhteeseen ja tilattuihin palveluihin liittyvät tiedot
Säännönmukaiset tietolähteet
Tiedot saadaan asiakkaalta seuraavilla tavoilla:
-
Tapaamiset vastaanotolla
-
Yhteydenottolomakkeet verkkosivuilla
-
Varauskalenterin kautta
-
Sähköpostitse, puhelimitse ja sopimusten kautta
-
Potilasasiakirjoista ja verkostotapaamisista
-
Asiakkaan luvalla muilta hoitavilta tahoilta, vakuutusyhtiöltä tai KELA:lta
Tietojen säännönmukaiset luovutukset ja siirto EU:n/ETA:n ulkopuolelle
Potilastiedot ovat salassa pidettäviä. Tietoja ei luovuteta kolmansille osapuolille, poikkeuksena potilastyöhön liittyvät tietoluovutukset (esim. toiselle hoitavalle taholle, läheiselle asiakkaan luvalla tai pyynnöstä).
Tietoja ei siirretä EU:n tai ETA:n ulkopuolelle ellei asiakas sitä itse pyydä tai asiakkaan elintärkeä hoito sitä ehdottomasti vaadi.
Tietojen säilytysaika
-
Potilasasiakirjoja säilytetään lain edellyttämän ajan (STM:n asetus potilasasiakirjoista 298/2009).
-
Yhteydenottolomakkeen kautta saatuja tietoja säilytetään enintään 6 kuukautta, mikäli potilassuhdetta ei synny, jonka jälkeen tiedot poistetaan pysyvästi.
Rekisterin suojauksen periaatteet
-
Tietojärjestelmiin tallennetut tiedot on suojattu käyttöoikeuksin, salauksin ja teknisin turvatoimin.
-
Internet-palvelimilla säilytettävien tietojen fyysisestä ja digitaalisesta tietoturvasta huolehditaan.
-
Henkilötietoja käsittelevät vain ne työntekijät, joiden työnkuvaan se kuuluu ja heitä sitoo vaitiolovelvollisuus.
-
Yhteydenottolomake välitetään suojatun (HTTPS) yhteyden kautta ja viestit tallennetaan vain tietoturvallisiin järjestelmiin.
Rekisteröidyn oikeudet
Rekisterissä olevalla henkilöllä on oikeus:
-
Tarkistaa itseään koskevat tiedot
-
Pyytää virheellisen tiedon oikaisua tai puutteellisen tiedon täydentämistä
-
Pyytää tietojen poistamista ("oikeus tulla unohdetuksi")
-
Rajoittaa henkilötietojen käsittelyä tietyissä tilanteissa
Pyyntö tulee tehdä kirjallisesti rekisterinpitäjälle, joka voi pyytää varmistamaan henkilöllisyyden.
Rekisterinpitäjä vastaa EU:n tietosuoja-asetuksen edellyttämässä ajassa (pääsääntöisesti kuukauden kuluessa).
Lisätietoa tietosuojasta: www.tietosuoja.fi